Onderzoek

Tijdens een recent onderzoek van de VU gaven jongens van 12-18 jaar hun mening over de ideale gezondheidsvoorlichting: “Voorlichters moeten niet pushen en niet te veel op afvallen focussen. Jongens uit dit onderzoek staan open voor gezondheid boodschappen die zijn verpakt in entertainende activiteiten, zoals koken en vlogs. Nagenoeg alle jongens in dit onderzoek bleken belangstelling voor koken te hebben. Kookactiviteiten zijn dus kansrijk als interventie.” Uit vergelijkbaar onderzoek van de VU bij meisjes van 12-18 jaar blijkt dat vooral het woord ‘gezondheid’ niet gebruikt moet worden. Ze willen niet teveel luisteren maar veel actie en afwisseling in een gezellige omgeving waar ze zelf beslissingen mogen nemen.

Het promotieonderzoek van Monique Ridder sluit hier goed bij aan. Ze concludeert: “Leren verantwoordelijkheid nemen voor het eigen gedrag zou een belangrijk doel moeten zijn van interventies voor jongeren, vooral in de schoolomgeving waar jongeren meer autonomie hebben dan thuis.” Ons foodLAB waarbij jongeren op een actieve en niet-belerende manier leren om gezonde keuzes te maken, sluit aan bij de conclusies van deze recente onderzoeken.

Gezondheidswetenschapper aan de VU, Monique Ridder, concludeert in haar promotieonderzoek: “Jongeren in het voortgezet onderwijs eten minder fruit en groenten, ontbijten minder vaak, eten meer snacks en drinken meer suikerhoudende dranken. Jongeren, die ongezonde leefgewoonten ontwikkelen, houden deze vaak als volwassene. Daarom moet juist in deze levensfase gezond gedrag gestimuleerd worden.”
Perspectives on the encouragement of healthy energy balance related behaviour in the school environment, 2014.

Het foodLAB hebben we ontwikkeld in opdracht van het Rijksprogramma Jong Leren Eten. Zij wil kinderen tijdens hun schooltijd bewust maken van een gezonde en duurzame leefstijl. Zij vonden dat er opvallend weinig programma’s waren voor het voortgezet onderwijs. De bestaande programma’s zijn vaak digitaal en daardoor erg statisch.

Wij hebben een interactief programma ontwikkeld waarbij jongeren ontdekkend leren. In de rol van laborant durven leerlingen nieuwe smaken uit te proberen en spannende oefeningen te doen. Wij willen natuurlijk weten of de laboranten de producten die ze zelf maken wel echt lekker vinden en dan moet er natuurlijk wel geproefd worden! Het is fantastisch om te zien hoe trots en opgetogen de laboranten hun zelfgemaakte experimenten aan ons laten zien: “mijn mueslidrol is kapot lekker!”